معاون سیاسی فرمانداری شهرستان خرمآباد بر ضرورت حفظ نامهای بومی، تاریخی و ملی بهعنوان بخشی از هویت فرهنگی جامعه تأکید شد و گفت: نامگذاری آگاهانه میتواند به ترویج هویت ایرانی–اسلامی کمک کند.
به گزارش روابط عمومی فرمانداری مرکز لرستان، مریم پورسرتیپ در جلسه شورای نامگذاری شهرستان که با حضور اعضای شورای اسلامی شهر، مدیران مرتبط و کارشناسان فرهنگی در محل فرمانداری خرمآباد برگزار شد، با اشاره به اهمیت حفظ نامها و نشانههای بومی و تاریخی در هویت اجتماعی، بیان کرد: نامها تنها واژههایی برای شناسایی مکانها نیستند، بلکه بخشی از حافظه فرهنگی و تاریخی ملتها محسوب میشوند.
وی افزود: در فرآیند نامگذاری باید مفاهیمی مورد توجه قرار گیرد که بازتابدهنده هویت، اصالت، فرهنگ و ارزشهای جامعه باشد. انتخاب آگاهانه نامها میتواند حس تعلق اجتماعی را تقویت کرده و به تعمیق فرهنگ عمومی و الگوسازی برای نسلهای آینده کمک کند.
معاون سیاسی فرماندار خرمآباد با تأکید بر ضرورت پاسداشت نامهای بومی، محلی و ملی اظهار کرد: بیتوجهی به اصالت فرهنگی در نامگذاری اماکن و فضاهای عمومی، به مرور ارتباط مردم با ریشههای تاریخی و فرهنگیشان را تضعیف میکند. شورای نامگذاری باید این امر را مأموریتی فرهنگی بداند و صرفاً آن را اداری تلقی نکند.
پورسرتیپ همچنین با اشاره به اهمیت گرامیداشت نام شخصیتهای برجسته علمی، فرهنگی، مذهبی و ملی خاطرنشان کرد: انتخاب نام این شخصیتها ضمن یادآوری خدماتشان، میتواند الگویی ارزشمند برای جوانان باشد. از سوی دیگر، استفاده از نامهای بومی موجب زنده ماندن فرهنگ و گویشهای محلی میشود.
وی یادآور شد: نامگذاری آگاهانه میتواند به ترویج هویت ایرانی–اسلامی، پاسداشت گویش اصیل لری و افزایش سرمایه فرهنگی جامعه کمک کند. با این رویکرد میتوان هویت اصیل این سرزمین را حفظ و به تقویت فرهنگ عمومی و همبستگی اجتماعی یاری رساند.
در پایان جلسه، اعضای شورای نامگذاری بر همکاری دستگاههای اجرایی و نهادهای فرهنگی در اجرای سیاستهای فرهنگی شهرستان و حفظ میراث نامهای اصیل تأکید کردند.
انتهای پیام


