ناصر کیانی روابط عمومی فرمانداری خرم آباد:
یوم الله ۱۲فروردین،روزجمهوری اسلامی ایران”مبارک باد”
حضرت امام خمینی(ره) :
“”صبحگاه ۱۲ فروردین که روز نخستین حکومت الله است از بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی ماست. ملت ما باید این روز را عید بگیرند و زنده نگه دارند. روزی که کنگره‌های قصر ۲۵۰۰ سال حکومت طاغوتی فرو ریخت، و سلطه شیطانی برای همیشه رخت بربست و حکومت مستضعفین که حکومت خداست به جای آن نشست.””
 
۱۲ فروردین ۱۳۵۸ ، روز اعلام نتیجه همه پرسی عمومی تعیین نوع حکومت در اوج آرمان خواهی ملت پیروز در انقلاب خود
در تقویم ملی ایران روز ۱۲ فروردین ، روز جمهوری اسلامی نامگذاری شده چرا که در چنین روزی ۴۰ سال قبل ملت ایران بعد از گذشت ۷ هفته از پیروزی انقلاب خود از نتیجه همه پرسی عمومی که دو روز قبل آن در سراسر کشور برگزار شد، مطلع گردید و آن رای مثبت اکثریت قاطع ملت به جمهوری اسلامی بود. طی ماههای منتهی به پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۷ و طی ۷هفته پس از آن پیشنهادات متنوعی برای نوع حکومت پسا انقلاب از سوی گروههای فکری متنوع مطرح شد اما در نهایت آنچه به رای گذاشته شد تا مردم آری یا نه به آن بگویند جمهوری اسلامی ایران بود. حین برگزاری همه پرسی فروردین سال ۱۳۵۸ اکثریت قاطع مردم در اوج آرمان خواهی بودند و باور به اینکه با ایجاد نظام جدید جمهوری اسلامی تمامی جلوه های عدالت و حق و انصاف در کشور محقق خواهد شد و ظلم و بی عدالتی از این سرزمین رخت بر می بندد. چند ماه پس از برگزاری همه پرسی فروردین ۱۳۵۸ فرایند تدوین قانون اساسی نظام جدید پایان یافت و در آذرماه ۱۳۵۸ قانون اساسی نیز به رای ملت گذاشته شد که با اکثریت قاطع تصویب گردید. مذاکرات مجلس تدوین قانون اساسی به ویژه در جریان تصویب اصول یک و دو قانون اساسی جالب توجه است و نشان می دهد که شرایط آن زمان و اندیشه های طراحان ساختار نظام جدید پسا انقلاب برای پاسخ دهی به آرمان خواهی ملت چه بوده است؟
اصول اول و دوم قانون اساسی بشرح زیر می باشند:
اصل اول: حکومت‏ ایران‏ جمهوری‏ اسلامی‏ است‏ که‏ ملت‏ ایران‏، بر اساس‏ اعتقاد
دیرینه‏ اش‏ به‏ حکومت‏ حق‏ و عدل‏ قرآن‏، در پی‏ انقلاب‏ اسلامی‏ پیروزمند خود
به‏ رهبری‏ مرجع عالیقدر تقلید آیت‏ الله‏ العظمی‏ امام‏ خمینی‏، در همه‏ پرسی‏
دهم‏ و یازدهم‏ فروردین‏ ماه‏ یکهزار و سیصد و پنجاه‏ و هشت‏ هجری‏ شمسی‏ برابر با
اول‏ و دوم‏ جمادی‏ الاولی‏ سال‏ یکهزار و سیصد و نود و نه‏ هجری‏ قمری‏ با
اکثریت‏ ۲/۹۸% کلیه‏ کسانی‏ که‏ حق‏ رای‏ داشتند، به‏ آن‏ رای‏ مثبت‏ داد.
اصل‏ دوم: جمهور اسلامی‏، نظامی‏ است‏ بر پایه‏ ایمان‏ به‏:
۱- خدای‏ یکتا ( لااله‏ الاالله‏ ) و اختصاص‏ حاکمیت‏ و تشریع به‏ او و لزوم‏
تسلیم‏ در برابر امر او.
۲ – وحی‏ الهی‏ و نقش‏ بنیادی‏ آن‏ در بیان‏ قوانین‏.
۳ – معاد و نقش‏ سازنده‏ آن‏ در سیر تکاملی‏ انسان‏ به‏ سوی‏ خدا.
۴ – عدل‏ خدا در خلقت‏ و تشریع.
۵ – امامت‏ و رهبری‏ مستمر و نقش‏ اساسی‏ آن‏ در تداوم‏ انقلاب‏ اسلام‏.
۶ – کرامت‏ و ارزش‏ والای‏ انسان‏ و آزادی‏ توام‏ با مسئولیت‏ او در برابر خدا،
که‏ از راه‏ : الف‏ – اجتهاد مستمر فقهای‏ جامع الشرایط بر اساس‏ کتاب‏ و سنت‏
معصومین‏ سلام‏ الله‏ علیهم‏ اجمعین‏، ب‏ – استفاده‏ از علوم‏ و فنون‏ و تجارب‏
پیشرفته‏ بشری‏ و تلاش‏ در پیشبرد آنها، ج‏ – نفی‏ هر گونه‏ ستمگری‏ و ستم‏ کشی‏ و
سلطه‏ گری‏ و سلطه‏ پذیری‏، قسط و عدل‏ و استقلال‏ سیاسی‏ و اقتصادی‏ و اجتماعی‏ و
فرهنگی‏ و همبستگی‏ ملی‏ را تأمین‏ می‏ کند.
شهید بهشتی در تشریح اصل یکم می گوید:« از دید ما قانون اساسی باید با این اصل شروع میشد تا معین کند که این قانون اساسی برای چه طرز جکومتی است و به چه دلیل طرز حکومت و نوع حکومت، جمهوری اسلامی است و دلیل التزام این مجلس وکارهای آینده آن این است که این نظام ثمره انقلاب خونین مردم ما می باشد و در آرمانها و عقاید ملت ما ریشه دارد… این سند اول اصالت نظام جمهوری اسلامی است . سند دوم که در حقیقت همان تجلی آماری سند اول است آرای ملت ایران در همه پرسی دهم و یازهم فروردین امسال است.»
مخبر گروه تدوین اصل دوم قانون اساسی برای اعضای مجلس تدوین قانون اساسی در مورد اصل دوم اعلام می دارد که « پس از مشخص شدن نوع حکومت در اصل اول، لازم است جمهوری اسلامی مورد تعریف واقع شود تا ویژگی ها و خصوصیات آن معلوم گردد برای اینکه چه بسابه واسطه عدم سابقه، چنین جمهوری برای دیگران نامانوس باشد. جمهوری مطلق برای مردم شناخته شده است که حکومتی بر پایه جمهور است و جمهور یعنی عموم مردم در آن نقش دارند در مقام قانونگذاری، در مقام رهبری ودر حاکمیتش و امثال آن ولی این ترکیب برای مردم معروف نیست فلذا لازم بود تشریح بشود که جمهوری اسلامی چیست؟ در اصل دوم پایه های جمهوری اسلامی تبیین و تعیین شده است و همین پایه ها تفاوت مبنایی طرز حکومت جمهوری اسلامی با دیگر مدل های حکومت را نشان می دهد.»
 
حال پس از گذشت ۴۰ سال با

ید ضمن پاسداشت ایثارگری ملت در جریان انقلاب و پس از آن، به ارزیابی نشست که آیا آرمان خواهی ملت درصدر انقلاب،متعاقبا با عملکردهای مراجع رسمی پاسخ مناسب دریافت کرده یا خیر؟ آیا پایه های جمهوری اسلامی به ویژه بند ششم اصل دوم بدرستی درعملکردها رعایت شده است؟ چگونه می توان آینده بهتری را رقم زد

?روابط عمومی فرمانداری شهرستان خرم آباد

IMG_20220401_111247_758.jpg

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید